Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Frivillighed. En enorm resurse

Frivillighed. En enorm resurse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annemette Grønbæk Andersen, byrådskandidat (V). Lystlundvej 1, Idom.
Billede
Debat. 

Debat: I Dagbladet onsdag har journalist Anette Lund Andersen skrevet en meget læseværdig artikel om i hvor høj grad frivillige kan eller ikke kan udføre opgaver for det offentlige. En af dem, der er mest forbeholden over for, hvad man kan lade frivillige gøre, er min gode parti-kollega, Finn Orvad.

Lad det være slået fast med syvtommersøm: Jeg deler ikke Finn Orvads betænkeligheder. Jeg synes, vi skal dyrke frivilligheden i Holstebro Kommune om ikke ubegrænset, så i næsten alle afskygninger.

Jeg er helt bevidst om, at frivillighed ikke er uproblematisk.

Nogle gange brænder frivillige ud, inden de har fuldført, det de ville -  og nogle gange brænder de ud, inden de overhovedet er brændt igennem.

Nogle gange er frivillige let-antændelige ildsjæle, som ryger i totterne på hinanden, når den ene eller den andens forventninger ikke indfries.

Og nogle gange magter frivillige simpelt hen ikke den opgave, de har påtaget sig.

Men problemerne og fiaskoerne må ikke overskygge det meget mere, der lykkes og skaber værdi, ikke alene for os alle sammen (kommunen), men også for dem, der indgår i fællesskaberne omkring frivilligheds-arbejdet.

Jeg er enig i, at frivillige ikke kan påtage sig arbejde, som kræver en faglig kompetence, som de ikke har. Men jeg synes, kommunens embedsfolk og politikere i højere grad skal møde frivillighedsverdenen med sund fornuft og i mindre grad med skepsis og bekymringer om regler og præcedens

Kommunen kan naturligvis ikke bestille frivillige til at gøre et stykke arbejde, men man kan gøre det attraktivt at yde et stykke frivilligt arbejde, så de frivillige kommer af sig selv. Det kan man ved at agere på de frivilliges præmisser. Man kan bistå og rådgive, hvis en opgave kræver, at de frivillige organiserer sig. Man kan anspore foreningslivet (måske med kontante tilskud) til at lade deres frivillige udføre service-opgaver, som ellers ikke ville blive udført.

Frivillige har ikke tålmodighed til lange svartider og bureaukratiske ansøgninger. Frivillige er her og nu-mennesker, der hellere realiserer deres ideer i morgen end i overmorgen.

Frivilligt arbejde er en enorm resurse, hvis kommunen vil.

Nogle steder kan mere lade sig gøre end andre steder, men jeg synes ikke laveste fælles-nævner skal være bestemmende for, hvad kommunen tør sige ja til.