Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Lad være med at udtale dig om noget, du ikke har forstand på

Lad være med at udtale dig om noget, du ikke har forstand på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Svar til Jørn Verner Stendorfs kronik i avisen Danmark 17. oktober.

Som landmand er det meget mærkeligt at læse dit indlæg og den hadefulde tone, du lægger for dagen. Jeg har tit været efter nogle journalister for at være manipulerende og uoplyste omkring deres fremfærd mod landbruget. Men jeg har aldrig set så mange usandheder, fordrejelser, urigtige påstande og beskyldninger på et sted. Forstår slet ikke din hensigt med at svine så mange mennesker til uden reel kendskab til dem og deres store daglige arbejde for at lave sunde fødevarer til ind-og udland.

Selv din indledning er så ligegyldig og fra en svunden tid for 60 år siden, hvor alle gjorde mange ting, som vi ryster på hovedet af i dag, da vi heldigvis er blevet klogere og har lært af det. Og det er dybt useriøst, når du angriber landbrugets ledere for at knægte ytringsfriheden. Hvis du selv satte dig lidt ind i hvad disse to udmærkede personer og mange andre landmænd har været højlydt utilfreds med, så er det signalværdien af billedmaterialet og påstanden om, at det er giftige fødevarer.

Der er da mange gode ting i teksten, men Samvirke har åbenbart ikke ment, at der var nyheder nok i teksten, så der skulle blikfang til - koste hvad det ville. Og vi moderne landmænd leverer altså langt det meste af de varer, som Coop trods alt stadig sælger. Meget mærkeligt, at du gør dig til dommer over Coop og hvilke brugsuddelere, de skal have ansat - der har jeg heldigvis tillid til, at det er Coop nok de bedste til selv at afgøre uden din indblanding.

Tåbeligt, at du skriver så hadsk om brugen af bladan (Parathion), der ikke er brugt de sidste 10 år og som var et fuldt lovligt og godkendt lusemiddel til planteavl dengang. Ligesom der var farligt bly i benzinen, som blev spredt ud i naturen hele året rundt, indtil vi blev klogere. Men siden har man opfundet nye midler, der er meget skånsom overfor naturen og selektiv over for andre dyrearter. Igen udstiller du din uvidenhed med påstand om golde marker - der er da masser af planter, og insekticider virker altså kun på dyr - ikke på planter!! Og vi sprøjter kun mod lus i de år, de invaderer kornmarker og vil udsulte vore afgrøder. Det våde år, vi har haft i år, har vi slet ikke sprøjtet.

Alle dine påstande om, at nedsivning af det ene og andet, er udokumenteret. Ja, vi sprøjter som du nævner, blandt andet mod svampe (mug) i kornet - disse svampe kan danne toksiner som er kræftfremkaldende og farlige at både indånde og spise - ligesom muggent brød mm.

Som moderne landmand vil ikke jeg bruge den slags giftige afgrøder - hverken til vore dyr eller hvis der skal laves mel af kornet. Men tag du bare chancen - husk bare, at det kan i nogle år være så slemt udbrud af svampe, at store dele af avlen går til. Hvad vil du og dyrene så spise?

Det eneste, jeg vil give dig ret i, er, at der er mange dygtige øko-landmænd, der også kæmper deres kamp - men det er dybt useriøst at svine et helt erhverv til for at fremme noget, du ikke selv har forstand på. Og husk så, at 95 pct. af den dyrkbare jord bliver drevet af moderne landmænd med den nyeste viden. Jeg kunne aldrig drømme om at dømme alle journalister ud fra det, du har skrevet her - håber også at de ville betakke sig for det.