Læserbrev: Det lugter på Østrønland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bjarne Hansen, Vesterhavsgade 5, 7680 Thyborøn
Søren Palmelund
Debat. 

Bjarne Hansen har skrevet følgende læserbrev.

Debat: Igen står vi en situation, hvor kemifabrikken Cheminova skal definere sandheden og frikende sig selv.

At der er blevet deponeret 70.000 tons kemiaffald på Østrønland, som det også fremgår af den hemmelige rapport, har der aldrig været tvivl om. Alle har også vidst, at det kun var de 35.000 tons svovl som kunne genanvendes. Det vil dermed sige, at der stod 35.000 tons in mente, som fabrikken håbede at kunne udvinde/genanvende på et senere tidspunkt; de sidste 35.000 tons gled fra 1982 stille og rolig ud af den fremtidige korrespondance mellem fabrikken og myndighederne. Men dermed ikke sagt, at de ikke var der.

Den største forbavselse måtte jeg dog høste, da jeg læste miljøstyrelsens spørgsmål til Cheminova - jeg tænkte, det må være løgn - hvordan kan kontrol- og tilsynsmyndigheden stille disse spørgsmål? Dem kender de da godt svarene på - det burde være paratviden for dem.

Ellers kan de kigge i Rigsarkivet, hvor de selv, i forbindelse med handlen af Cheminova i 2015, har arkiveret alle dokumenter fra før år 2000 og pålagt de vigtigste en yderligere tidsfrist, før offentligheden kan få adgang til dem.

Om den anden halvdel af de 70.000 tons, er remanens (Organik og B-slam) fra Parathion produktionen i tiden 1962 til 1983 - Eller om det er sand, beton og vand, som Cheminova i første omgang udtalte, kan der spindes mange ender på. Hvis det er det sidste, må der jo være en forklaring på, hvor remanensen er blevet af?

Der indgår ikke sand og beton i Parathion-produktion. Og vandet, ja hele halvøen Rønland er omgivet af vand og fabrikken står på 14.000.000 m3 sand. Betonet, har de selv støbt af sand, vand og lidt cement. Den forklaring skal De vist længere ud på landet med.

At tallet 70.000 tons bliver delt med to, som det fremgår af den hemmelige rapport, er fordi kun halvdelen af affaldet er svovl, der kan oparbejdes i granulerings-anlæggene. Remanensen som er den anden halvdel kan ikke indgå i denne proces og ej heller oparbejdes, på daværende tidspunkt (1982).

De som arbejdede i affaldsafdelingen i 80´erne kendte tallet 70.000 tons kemiaffald på Østrønland - det var almindelig viden, dengang.

En lige så stor forbavselse var det, da en Regionråds politiker tonede frem på tv og påstod, at han absolut ikke kendte noget til det og at det burde undersøges.

Den selv samme politiker var tilstede i regionsrådet, da jeg for to år siden forklarede Regionens Rådgivende udvalg, at der var meget mere gift på Østrønland og at de IKKE burde stemme for, en overdækning af området med 5.000 tons forurenet beton og dermed en godkendelse af, at Århus Universitets Forskningsfond var fri af påbuddet fra 1981/82 om, at "ALT affaldet på Østrønland skulle fjernes".

Giften på Østrønland lugter - i mere end en forstand.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce