Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Læserbrev: Mange forstår ikke den emsighed, der udvises mod John Anker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Preben E. Noer, Mågevej, Thyborøn
Morten Stricker
Debat. 

Preben E. Noer fra Thyborøn har skrevet følgende læserbrev.

Debat: Jeg havde for nylig den store fornøjelse at deltage i det årlige "torskegilde" på havnen i Thyborøn. Det var en herlig eftermiddag med godt vejr, selvom der blæste en sand "shit-storm" omkring ørene af en af medarrangørerne John Anker Hametner Larsen. At der blev indsamlet 372.000 kroner til Løkkefondens godgørende formål var åbenbart knap så interessant for dagspressen, som chancen for at kunne afsløre en mulig alliance mellem statsministeren og fiskeskipperen gennem lån af sidstnævntes sommerhus til en tænkelig påvirkning af fiskeripolitikken.

Statsministeren og John Anker holdt to udmærkede taler. De var begge meget følelsesladet, og man fik virkelig indtryk af, at for begge parter gjaldt det om en gang for alle at få slået fast, at det her handlede altså om godgørenhed til unge "på Kanten" - unge som trængte til at få en hjælpende hånd til en bedre og mere meningsfyldt tilværelse.

John Anker fortalte ærligt i sin beretning om sin egen skoletid og dens mange mangler. Og derfor havde han altid haft et nærende behov for at være med til at give andre unge en god start i livet.

Han er i dag indehaver af syv-otte industrifartøjer, som alle fisker ud fra vores lokale fiskerihavn. Han bliver også kaldt "kvotekonge", men ejer i realiteten kun cirka fire procent af samtlige kvoter.

Hvis man derfor antager, at der på hver båd er fem mand ansat, har det altid været en gylden tommelfingerregel, at for hver aktiv fisker på havet gav det arbejde til ti mand på landsiden - det være sig smede, tømrere, elektrikere, trawlbindere, købmænd med mere. Rundt regnet 400 personer bliver det til. John Anker har en vilje til at ville bruge sine muligheder til at sætte ting i gang til gavn for det nære samfund og erhvervene tilknyttet hertil

Som tidligere uddannelseskonsulent på Fiskeriskolen fik jeg en dag på kontoret besøg af en ung mand, der gik på de obligatoriske søsikkerhedskursus. Han ville gerne i uddannelse som fisker, men der var bare det problem, at den unge mand var 27 år, og grænsen gik ved 25. Jeg gav ham derfor det råd, at han skulle prøve og gå ned på havnen til et af Hametnerskibene, som jeg i forvejen havde et godt samarbejde med omkring lærlinge. Han skulle lægge sin sag frem og overfor skipper og besætning gøre dem klar, at han kunne og ville. Dagen efter kom han glædestrålende tilbage og fortalte, at han havde fået hyren, da man mente, at hænderne var skruet korrekt på ham. Her kom Løkkefonden ind i billedet, og jeg fulgte da udviklingen på afstand en rum tid efter.

Jeg tror, at mange thyborønboere ikke forstår den emsighed, pressen i den grad udviser mod John Anker. For os herude er det i småtingsafdelingen, at han har lånt sin fars fødehjem i Skagen ud til Lars Løkke. Vi vurderer hellere de ting, han gør for sin fødeby. Og være med til at skaffe 372.000 kroner til godgørende formål er altså ikke småpenge herude. Godt gået John Anker.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.