Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Læserbrev: Så holder vi ikke ferie mere på Lemvigegnen

Læserbrev: Så holder vi ikke ferie mere på Lemvigegnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Silke Mertz,
Berlin, pt Langerhuse
Vindmøller ved Ramme
Debat. 

Kystnære møller vil skræmme de tyske turister væk, skriver tysk turist, som er kommet på Lemvigegnen i 15 år

Vindmøller: Jeg har på biblioteket læst her i avisen om de kystnære vindmøller. Det kan jeg ikke tro, og det er et stort uheld for mig. Derfor skriver jeg.

Siden 2002 er jeg kommet til Lemvig for at holde ferie ved Vesterhavet sammen med min mand, min familie, mine venner eller arbejdskollegae. Først var det Langerhuse, senere Vehlby, Vrist og Ferring. Min familie kommer mindst to gange om året. Vi elsker naturen og frem for alt havet. Den frihed, den plads, havet og naturen - sådan et landskab har vi ikke i Tyskland.

Derfor elsker vi Danmark, og jeg er begyndt at lære dansk i en berlinsk "Volkhochshule" om aftnen, fordi menneskene her er så venlige, og jeg vil gerne bestille mine rundstykker her på dansk.

Jeg kan virkelig ikke tro, der nu skal komme vindmøller. Hvorfor her? Det er et enestående naturområde. Derfor kommer vi turister igen og igen, og vi kommer helt sikkert ikke i et industriområde. Det har vi selv i Tyskland.

Mine forældre bor i Uckermark ved Berlin. Og naturen her er et af Tysklands dejligste. Men Uckermark er også et sted i Tyskland med tusindvis af vindmøller. Ingen job, kun ældre mennesker, de unge flytter, ingen børn, og samfundet fungerer ikke mere, som det var. Menneskene her har ingenting ud af vindindustrien i området.

Jeg troede, at samfundet i Danmark og den danske stat ville være klogere. Den store taber er den danske natur og dermed landet selv. Alle mennesker, som elsker det her, taber et stykke af livet. Der er mange gode argumenter ved Vattenfall, men der er mange flere goder på den anden side og også alternativer. Og jeg kan ikke tro, at Danmark ignorerer det.

Vindmøllerne vil jeg ikke gerne se på i min ferie. Hvis møllerne kommer, siger jeg farvel til den dejlige Lemvigegnen og holder desværre ikke mine ferie her mere. Og jeg frygter, at jeg og min mand ikke er de eneste.