Lemvig. Først og fremmest skal der være job, de unge gider flytte efter

Christina Lund. Pressefoto

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Lad mig gøre én ting krystalklart her fra begyndelsen - jeg synes, det er en enormt sympatisk idé, at to unge kvinder nu er ansat som ambassadører for Lemvig i deres respektive studiebyer.

Den ene læser jura og den anden læser arkæologi. Det er to spændende studieretninger, som der er omtrent mellem nul og en halv procents chance for, at de kan bruge til noget i Lemvig Kommune, skulle de en dag finde på at vende hjem. Jeg tænker, at det samme gør sig gældende for de andre unge, som de to ambassadører gerne skulle påvirke gennem deres arbejde for Lemvig Kommune. For i Lemvig Kommune er der, sat lidt på spidsen, mest brug for dig, hvis du har en erhvervsuddannelse, et truckkørekort eller en uddannelse som sosu-assisten, pædagog eller socialrådgiver. Alle dem har vi i høj grad brug for, så dette er ikke en pegen fingre af nogen, men det er vel næppe de folk, der skal påvirkes i København og Aarhus, for de er her jo allerede.

I sensommeren 2018 tog min kæreste og jeg selv en beslutning om at sætte vores lejlighed i København til salg og flytte "hjem" til Lemvig, hvor vi nu har været halvanden måneds tid. Naturligt nok begyndte vi derfor at interessere os for, hvad der fandtes af job i kommunen, men på et halvt år har jeg ikke set et eneste job blive slået op, hvor nogen privat eller offentlig virksomhed havde brug for en ansat med en humanistisk eller samfundsvidenskabelig baggrund. Måske har jeg set et enkelt eller to, hvor en kandidat med en naturvidenskabelig baggrund eller en ingeniør kunne være kommet i spil. Og så læger selvfølgelig, dem mangler vi i høj grad her i kommunen. Her er der desværre ingen, der vil have de ledige ydernumre. Det har vi senest set med lægeklinikken i Bøvlingbjerg, der nu også er udliciteret til et slags vikarbureau.

Så kære lokalpolitikere - I vil gerne holde kontakten til de unge, dem der tager afsted for at læse arkæologi, jura, historie, økonomi, filosofi, litteraturhistorie og så videre.

I vil gerne have, at de flytter hjem til kommunen, når de har uddannet sig og måske har eller skal til at stifte familie.

Måske skulle I så se på, hvordan I får skabt arbejdspladser, som de godt gider flytte efter?

Måske skulle I se på, hvordan I får løst problemet med at tiltrække praktiserende læger, så de kan få en familielæge. Måske skulle I overveje at få indført, at vores børn har mulighed for at få økologisk mad i daginstitutionerne (det er sådan noget børnefamilier i det 21. århundrede går op i, og hvis ikke I ved det, så har I ikke fulgt med) og at der er tilbud og aktiviteter, der er rettet mod børnefamilier. Måske skulle I gøre, som de har gjort på eksempelvis Ærø og stille tilflytterboliger til rådighed, så potentielle nye borgere kan opleve, hvor dejligt her er på en måde, de kan overskue rent økonomisk. Det kan være, det ville være lettere for en tidligere lemviger at lokke kæreste eller ægtefælle med så? Måske skulle I gøre som på Bornholm og i Thy - tiltrække, støtte og udvikle kreative iværksættere, der kan være med til at udvikle vores område til noget, der virker tillokkende på unge tilflyttere.

Jeg håber så inderligt, at jeres tiltag med ambassadørerne virker. At de bliver deres løn værd og mere til. Jeg håber jurister, arkæologer, og alle mulige andre, der er rejst væk for at uddanne sig, vælger at flytte tilbage til kommunen, men jeg kan godt have mine tvivl. For det er ikke nok, at boligerne er billige, naturen smuk og der er et godt foreningsliv. Der skal først og fremmest være job, de kan få og også gerne vil have. I allerbedste mening. En nylig hjemvendt vestjyde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce