Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Menneskeret. Et værdigt liv

Menneskeret. Et værdigt liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jane Heitmann, Christiansborg, MF (V). Medlem af Folketingets Ligestillingsudvalg.
Michael Bager/Scanpix Denmark
Debat. 

Debat: FN sætter 10. december fokus på menneskerettigheder. Mærkedagen, "International Menneskerettighedsdag", er en anledning til at gøre opmærksom på, at vi endnu ikke er i mål.

Lad os bruge dagen i dag til at sætte fokus på piger og kvinders rettigheder i hele verden. Vi skal turde sætte fingeren dér, hvor det stadig gør ondt.

Og der er udfordringer nok at tage fat på, hvis vi skal sikre alle piger og kvinders rettigheder. Udfordringerne er ikke blevet mindre efter, at USA ikke længere økonomisk bidrager til internationale organisationer, der informerer om abort. Derfor er jeg glad for, at den danske regering samler bolden op med finanslovsudspillet for 2018. Med en prioritering på 700 mio. kr. til en målrettet indsats, som styrker piger og kvinders seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder sender vi et klart signal: Vi skal ikke acceptere, at pigers og kvinders rettigheder ikke respekteres. Alle har ret til at bestemme over deres egen krop, hvem de vil elske og hvem de vil giftes med. Det er en ambitiøs prioritering og det højeste beløb afsat nogensinde. Men hånden på hjertet, så er det kun rimeligt, at alle kan bestemme over deres egen krop og liv.

Jeg har bl.a. bidraget med en frivillig indsats på et aktivitetscenter for fattige børn i Nicaragua, og jeg har besøgt Bukarests slumkvarterer. Familierne, som jeg besøgte i Bukarest, lever stuvet sammen i små lejligheder uden elektricitet og varmt vand. Børnene vokser op uden fødselsattest og kan ikke få de mest basale ydelser, som f.eks. lægehjælp og skolegang. Det er en håbløs situation, hvor pigerne ofte føler sig nødsaget til prostitution for at undslippe fattigdommen eller bliver ofre for skruppelløse menneskehandlere. Det er uværdigt.

Jeg ikke i tvivl om, at vi som en del af det internationale samfund har en forpligtelse til at agere. Derfor glæder det mig, at vi i Venstre har en klar prioritet og et mål om at ændre status quo for udsatte kvinder i hele verden.