Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Opfordring: Vent med at sende somaliere hjem

Opfordring: Vent med at sende somaliere hjem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Flygtninge: Somaliske liv er mindre værd end danske

Sådan tænker jeg, når jeg læser det danske udenrigsministeriums rejsevejledning for Somalia, hvori der klart advares mod overhovedet at rejse til landet og så sammenholder denne advarsel med, at Udlændingestyrelsen har sendt brev til de somaliske flygtninge om, at de skal sendes tilbage til Somalia.

Problemet med hjemsendelserne er ikke kun, at flygtningene vender hjem til ingenting, ingen bolig, ingen indtægt, ingen skole, ingen social hjælp. Flygtningene vil oven i købet være i fare for at blive slået ihjel. Og pigerne vil givetvis blive tvunget til at gennemgå den modbydelige omskæring, som næsten alle piger i Somalia udsættes for.

Jeg appellerer derfor til, at Udlændingestyrelsen venter med at udvise flygtningene til forholdene er blevet mere sikre i Somalia. Indtil da kan vi i vores kommune - Odder - glæde os over, at flere af somalierne enten er i arbejde eller godt på vej til det og dermed også godt på vej til at blive selvforsørgende.