Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Surbo eller struerbo?

Surbo eller struerbo?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Advokat Karsten Hjorth Larsen
Billede
Debat. 

I valgkampens hede går bølgerne højt. Som borger synes man da også, at det er fint med lidt kant. Men desværre er der rigtig meget reaktionær valgflæsk her i Struer, hvor jeg bor og skal stemme.

Det er de færreste kandidater, der har formuleret konkrete egne visioner. Derfor bliver det hele nok også lidt småtskårent. Man tror, det er nok at stille op for et parti, og at man kan blive valgt på at kritisere ting, som for længst er afgjort, og som ingen kan ændre det mindste ved. Det er det, jeg kalder reaktionært - men i virkeligheden er det bare ganske almindelig surhed.

'Løftebrud' lyder det, som om beslutningen om Limfjordsskolen kan laves om. Med den kritik følger samtidig en lille sviner til en hel skole, dens personale, elever og forældrekreds. Skulle man ikke bakke skolen op, og sørge for, at den har de bedste arbejdsvilkår - i stedet for at fremture med, at den er 'forkert'? Er det godt for Struer; skaber det vækst, bosætning og fremgang? Skolen er der jo og ligger, hvor den ligger!

Den slags surhed, hører man også andre steder. Eksempelvis stikkes der til stadig ofte til de, der ønskede en kommunesammenlægning. Hvor skal den slags sure bemærkninger føre hen? Var det ikke godt, at der var en demokratisk afstemning, og at man fik sin vilje? Skal man blive ved at grave grøfter i forhold til mindretallet, der tabte, når afstemningen for længst er historie? Er det godt for Struer; er det noget, der skaber vækst, bosætning og fremgang? Skal man, hvis man stemte 'forkert', stadig dyppes i tjære og rulles i fjer og herpes ud af Kommunen?

Der er surboere i politik, og mange af dem. I dagligdagens Struer er der heldigvis længere mellem surboerne. Bevares, man møder da altid nogen, der er mere end villige til at lufte kæpheste om alt det 'forkerte', og det, der skulle være gjort. Folkets hus er alt for lille; der blæser for meget på golfbanen; Museet skulle have ligget på havnen, hvor byggeriet også er forkert; og der mangler knagerækker i Struer Energi Park! Man ser hullerne i osten i stedet for selve osten.

Venner; tænk jer lige lidt om, før I lufter surheden. Er det virkelig værd at være surbo med sur snak om ting, der er sket og ikke står til at ændre? Hjælper det os videre - gavner det? Bør vi ikke hellere glæde os over det meget, vi har, og som kan bringe os videre til vækst, bosætning og fremgang?

Er det ikke fantastisk, at vi fik den golfbane, der nu ligger der i blæsten? Har du nogensinde haft gæster med på Museet og hørt andet end positive reaktioner (og hvad skal man med glasvægge og havudsigt på et museum)? Er det ikke fantastisk, at en privat investor har bygget for millioner på havnen; at der er kommet et Kurbad? Er det ikke et utroligt kulturudbud - med topmoderne biograf og masser af livekoncerter med tidens største kunstnere? Er du ikke imponeret over de flotte rammer, der nu er for idrætten i Struer Energi Park?

Der er dejligt i Struer og alt er godt, tro mig, jeg har boet her i 30 år. Der er meget, der gør mig glad og stolt over at bo her - men jeg er træt af surboerne. Det er lige før, de gør mig til surbo! Så, på tirsdag: Stem ikke på en surbo; de skal ikke i byrådet, det må I altså love mig: Stem på en stolt Struerbo.

Venner; tænk jer lige lidt om, før I lufter surheden. Er det virkelig værd at være surbo med sur snak om ting, der er sket og ikke står til at ændre?