Vigtig bog. En meningsfuld tilværelse skaber livskvalitet!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Bent Liholm, pens. overlærer, mag.art., Vindelevgård 116, Vinderup
Billede
Debat. 

Debat: I efteråret udkom en glimrende bog af filosoffen og erhvervsguruen Morten Albæk med titlen "Ét liv, én tid, ét menneske", som på forunderlig vis anviser, hvordan man højner livskvaliteten ved at se på menneskelivet som et hele og ikke opdelt i søvn, arbejde og fritid.

Der er tydeligvis problemer på en række især offentlige arbejdspladser. Ifølge Dagbladets avistillæg Danmark den 3. januar i år har regeringen afsat 100 millioner kroner med henblik på at nedbringe et sygefraværet, som skulle være større end på det private arbejdsmarked.

Udover almindelige fysiske sygdomme kunne det tyde på, at der i den offentlige sektor er forhold, der fremmer måske især psykiske lidelser som stress og afmagt.

Man må håbe, at det er det, man vil søge at nå ind, i modsætning til det HR, man oprettede under Anders Fogh Rasmussen i 00'erne. Her blev medarbejderne opfattet som en slags ressource, som man skulle optimere ydelsen fra mest muligt.

Jeg gik eksempelvis på pension for fire og et halvt år siden som skolelærer efter 39 år på posten. Det var et arbejde, jeg havde været vældig glad for og ville gerne have fortsat, men med den nye såkaldt nye arbejdstidsreform valgte jeg det fra, fordi jeg kunne se, at reformen ville være dræbende for enhver form for engagement, fordi respekten fra lederne ville forsvinde. Med en påstået folkelig misundelse for lærerens relativt frie arbejdsforhold vedtog folketinget, at man skulle være på den fysiske arbejdsplads på fuld tid, og så kunne det ellers være et inderlig ligegyldigt, om man havde noget fornuftigt at tage sig til.

Indenfor det sidste halve års tid har vi oplevet to lokale eksempler på, hvor galt det kan gå, når fornuftig ledelse blive til råvarestyring. Jeg hentyder her til lederfyringerne i henholdsvis Vinderup og Struer, som tydeligvis skyldtes samarbejdsproblemer, eller rettere sagt ledernes mangel på meningsfuld ledelse.

Det er noget, Albæk har forstand på, og som et orakel søger at implementere. Meningsfuld ledelse betyder, at lederen skal forholde sig til medarbejderen 24/7 og forstå og respektere dennes totalvæsen. Der arbejdes med, at hans arbejdstid bliver ligeså optimal positiv som fritiden, for undersøgelser viser, at stress, angst og dårligt liv hovedsageligt funderes i arbejdstiden, og på mange måder flyttes med over i fritiden. Bliver man set, erkendt og respekteret i sin arbejdssituation vil det give bedre selvværdsfølelse, men også bedre resultater hele døgnet.

Morten Albæk er et sjældent kompromisløst succesikon. Man skulle have brugt ham i de nævnte ulykkelige skolesager, så var det nok gået anderledes. Bogen burde være en grundbog på lederkurser.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce