B&O: Salget dykker, men vi har den rigtige strategi

Den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen, forsikrer, at B&O kommer stærkt tilbage og henter noget af det tabte hjem, inden der skal aflægges årsregnskab til sommer. Arkivfoto: Morten Stricker

B&O: Salget dykker, men vi har den rigtige strategi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Omsætningen dykkede i andet kvartal af regnskabsåret med ni procent.

Struer: B&O meddelte allerede i december, at omsætningen ikke ville komme til at leve op til forventningerne i løbet af det andet kvartal af regnskabsåret og op til jul.

Nu er de endelige tal for kvartalsregnskabet så offentliggjort med et fald i omsætningen på ni procent i forhold til året før.

- Det var et udfordrende andet kvartal for Bang & Olufsen. Omsætningen faldt ni procent, men vi forbedrede lønsomheden takket være vores ændrede forretningsmodel. Vi har den rigtige strategi, og de fremskridt, vi gør på vores væsentligste, strategiske initiativer, vil hjælpe os med at overvinde de kortsigtede udfordringer, vi står over for, siger den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen i en pressemeddelelse, som blev udsendt samtidig med regnskabet tirsdag morgen.

Den samlede omsætning nåede op på 909 millioner kroner. Dette var som sagt en samlet tilbagegang på ni procent.

I Asien var der tale om et dyk på syv procent. I Amerika faldt omsætningen med 30 procent.

Efter at have indledt et samarbejde med LG om udvikling og produktion af tv er der også kommet overskud på den del af forretningen.
Morten Imsgard, aktieanalytiker, Sydbank

Større overskud

Samtidig er det imidlertid lykkedes at øge indtjeningen.

Resultatet er på trods af et markant fald i omsætningen bedre end året før med et overskud før skat på 84 millioner kroner mod et overskud før skat på 77 millioner kroner i løbet af det samme kvartal i 2017.

- Dette er den positive side af regnskabet, konstaterer Morten Imsgard, som følger udviklingen på B&O som aktieanalytiker for Sydbank.

- De har fået bedre styr på deres produktøkonomi, og det er ikke kun på produkterne fra B&O Play, konstaterer han.

- Efter at have indledt et samarbejde med LG om udvikling og produktion af tv er der også kommet overskud på den del af forretningen. Noget der førhen bare fyldte rigtig godt på omsætningen, men uden at give overskud, forklarer Morten Imsgard.

Desuden er der stadigvæk et pænt overskud på salget af højttalere, og som aktieanalytiker er Morten Imsgard derfor indstillet på at bære over med det ellers så markante dyk i omsætningen.

Lufthavne og online

Omsætningen er især gået ned i Australien, hvor B&O har fået ny distributør. I Europa har B&O indgået et partnerskab med en ny logistikpartner.

- Det afspejler sig nu i regnskabet. B&O har rigtigt mange bolde i luften, og man kan måske nok sige, at det var uhensigtsmæssigt at omlægge hele distributionen umiddelbart inden højsæsonen. Men var det gået godt, var det jo ikke noget, vi havde bemærket. Nu gik det knapt så godt, og det er selvfølgelig ærgerligt. Men strategien er den rigtige, vurderer Morten Imsgard.

- B&O vil blandt andet fokusere på et salg i for eksempel lufthavne og stormagasiner i stedet for at have en hyldemeter med produkter i de forskellige telebutikker, forklarer han og beskriver det som en god strategi for en virksomhed som B&O.

- Det er mere bekymrende, at B&O ser ud til at have svært ved at fastholde en høj omsætning i de mere luksusorienterede butikker, mener Morten Imsgard.

- Det er et tegn på, at kunderne er på vej i en anden retning. Kunderne er på vej ud af de traditionelle butikker. De er på vej væk. Men det er afgørende, at B&O bliver ved med at være til stede, så de kan være relevante, der hvor kunderne befinder sig - samtidig med at virksomheden udvider mulighederne for et online salg på deres egne platforme, vurderer han.

B&O: Salget dykker, men vi har den rigtige strategi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce