50 dage til åbning af motorvejen: Asfaltsjakket knokler i varmen

De glatvalsede tromler cirkulerer rundt på den nylagte asfaltbelægning mellem Viborgvej og Måbjerg. Foto: Jan Briks

50 dage til åbning af motorvejen: Asfaltsjakket knokler i varmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er varmt, når det øverste slidlag skal lægges ud. Men når asfaltarbejderne fredag går hjem fra arbejde er det med vished om, at stort set alt asfalt nu er lagt.

Holstebro: Flydende asfalt æltes rundt og forkompromiseres. Den sorte masse, der består af sten og bitumen (et olieprodukt, som binder stenene sammen red.) glider langsomt ned ad slisken på de tonstunge maskiner og klæber sig tungt til vejen.

Slidlaget, der er ved at blive rullet ud, er den sidste prik over i'et før de asfaltansatte kan gå på weekend med visheden om, at det sidste af motorvejen nu - i princippet - er farbar. Det sidste lag motorvej er lagt - 50 dage før åbningen af motorvejen. Men meget mangler endnu, før de nordvestjyske bilister kan forkæle sommerdækkene med frisklavet motorvej.

- Vi mangler fortsat at få sat en del autoværn op. Vi skal have lagt striber og sat vildthegn op, og vi mangler også noget muldarbejde og at færdiggøre nogle membraner omkring regnvandsbassinerne, fortæller Jørgen Brock, entrepriseleder i Vejdirektoratet.

Og så mangler man at gøre en samkørselsplads ved Viborgvej færdig. Her skal ligeledes lægges asfalt, fliser og sættes borde og stole op. Men selvom, der fortsat er en del, der skal nås, så ser det ud til at lykkes til tiden.

- Vi holder tidsplanen. Vi er ikke foran tidsplanen, men vi er der, hvor vi skal være, siger Jørgen Brock, der dog fortæller, at det har været en presset tidsplan, man har fulgt:

- Vi har haft fart på, siger han og tilføjer, at det dog ikke har betydet noget for kvaliteten.

Holstebromotorvejen
Holstebromotorvejen bliver omkring 40 kilometer lang. Linjeføringen går fra Holstebro N (rute 11) til Sinding - nordvest for Herning - og videre til Snejbjerg, hvor motorvejen kobles sammen med motortrafikvejen syd om Herning.På strækningen er der otte tilslutningsanlæg, dalbroer over de store åer, en faunabro, faunapassager og et større antal broer, der fører kommuneveje og jernbanen over eller under motorvejen.

Det samlede anlægsbudget for motorvejen er 3,855 milliarder kroner.

Kilde: Vejdirektoratet
Max Nielsen er en af de ansatte, der knokler i varmen med at få lagt det sidste slidlag på. Foto: Jan Briks
Max Nielsen er en af de ansatte, der knokler i varmen med at få lagt det sidste slidlag på. Foto: Jan Briks

165 grader

Den nyæltede asfalt bliver langsomt strøet ud på strækningen mellem Viborgvej og Måbjerg, hvor glatvalsede tromler glatter den sorte masse efter.

- De skal være over det indenfor 5-10 minutter efter slidlaget er lagt, forklarer entrepriseleder Jørgen Brock. Antallet af minutter, der går før asfalten ikke længere kan "modelleres" er afhængig af flere ting - herunder tykkelse af laget og temperaturen i vejret. Særligt sidstnævnte er afgørende. Derfor har de tårnhøje sommergrader givet gunstige forhold for selve asfaltlægningen.

Når det kommer til de ansattes arbejdsmiljø er det en lidt anden sag. For den flydende asfalt, der lige nu lægges ud er 165 grader varm, og når de danske sommertemperaturer samtidig er høje, så kan det være en varm fornøjelse for de ansatte.

- Når "strygejernet" først er sat i, så er der ingen pauser og man kan jo så gå lidt frem og tilbage, men det er varmt hele tiden, siger 27-årige Max Nielsen, der har arbejdet på motorvejsstrækningen siden april.

Der arbejdes på højtryk for at nå at få motorvejen færdig til tiden.
Der arbejdes på højtryk for at nå at få motorvejen færdig til tiden.

Tabt sig

Værst er det, når vinden står stille:

- Lige før sommerferien var der 2-3 dage, hvor der stort set ikke var noget vind. Der var 28-30 grader - så det blev rimelig ulækkert at gå herude, griner Max Nielsen, og tilføjer:

- Men så er det jo bare med at hælde noget vand over sig en gang imellem, siger han. Det er derfor ikke unormalt, at der efter endt arbejdsdag hænger en fyldt plastiksæk bag på en af maskinerne med brugte vandflasker. Her er der fri vand på jobbet, og ofte ender det med at Max Nielsen og flere af hans kolleger drikker mere og spiser mindre her i sommervarmen.

- Der er én herude, som mener, at han har tabt sig omkring fem kilo på grund af varmen, griner Max Nielsen.

Ofte har de høje sommertemperaturer resulteret i at de ansatte møder ind tidligere om morgenen - for så at gå tidligere også - ganske enkelt for at undgå de høje arbejdstemperaturer.

Den 27-årige asfaltarbejder er dog trods alt godt tilfreds med sin arbejdsplads.

- Man ved, hvad man skal, og har man nogle okay kolleger, så skal det nok gå, siger han.

Ikke gjort det hurtigere

Langsomt men sikkert lægges slidlaget. Der eftermåles med vaterpas. Vejen er i princippet farbar fredag. Men kunne vejen have stået færdig før - hvis ikke sjakket havde holdt tre ugers ferie? Svaret står Jørgen Brock for:

- Hvis ingen holdt ferie og vi arbejdede 24 timer i døgnet, så jo - så kunne vi teoretisk godt have været færdig før. Men det har i det hele taget været en presset tidsplan, så rent praktisk - så nej, siger han.

Motorvejen åbner efter planen for den brede befolkning den 29. september.

50 dage til åbning af motorvejen: Asfaltsjakket knokler i varmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce