Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ordblinde elever underviser hinanden og får selvtillid

Max Staunstrup Olesen (t.v.) og Robert Vesterby Lindholm, begge på 11 år, er to af Borbjerg Skoles fire IT-superbrugere, der underviser andre ordblinde elever i elektroniske hjælpemidler, der gør skoledagen lettere. Foto: Christian Heegaard Kongsøre

Ordblinde elever underviser hinanden og får selvtillid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Borbjerg Skole får ordblinde skolebørn hjælp til at bruge elektroniske hjælpemidler. Nu er eleverne begyndt at undervise andre elever med læse-stave-udfordringer, og det har givet højere selvtillid.

Borbjerg: Mobiltelefon og computer. Begge har forskellige programmer og app's, som kan hjælpe ordblinde med deres læring i skoletiden. Sidste år satte Borbjerg Skole ressourcer af til en lærer, der hjælper de ordblinde elever med at bruge de elektroniske hjælpemidler - altså en IT-superbruger og -tovholder.

- Jeg underviste to ordblinde elever, og jeg manglede bare noget, der kunne hjælpe dem. Det er rigtig vigtigt, at vi får dem lært, at de også dur til noget, siger Lis Tarbensen, lærer og IT-superbruger på Borbjerg Skole.

Lis Tarbensen har siden efterårsferien sidste år undervist fire ordblinde elever i de elektroniske hjælpemidler, og siden jul er de selvsamme elever begyndt at give deres viden videre til andre med samme udfordringer.

- I starten var det mærkeligt, at man lige pludselig selv skulle være lærer. Men man er sådan lidt stolt over, at man kan give det videre, siger Tina Granly Thoustrup på 13 år, der går i 7. klasse og er en af skolens nye IT-undervisere.

- Vi er små lærere, tilføjer Robert Vesterby Lindholm på 11 år, en anden af elevunderviserne, der går i 5. klasse.

Udover de to består Borbjerg Skoles IT-superbrugergruppe af Ebbe Refsgaard på 12 år, der går i 6. klasse, og Max Staunstrup Olesen på 11 år, der går i 5. klasse.

- I starten var det mærkeligt, at man lige pludselig selv skulle være læreren. Men man er sådan lidt stolt over, at man kan give det videre.
Tina Granly Thoustrup på 13 år, 7. klasseselev og IT-superbruger.

Højere selvtillid og bedre muligheder

De forskellige hjælpemidler, som eleverne benytter sig af, kan blandt andet hjælpe dem med at læse det op, de skriver på deres computere og med at finde frem til den korrekte stavning af et ord, de har svært ved.

En ting, som Lis Tarbensen har bidt mærke i, mens hun har undervist eleverne, er, at de er begyndt at tro mere på sig selv og egne muligheder. Noget, som Robert Lindholm kan nikke genkendende til.

- Jeg prøvede nogle gange at pjække fra skolen, inden jeg lærte det her. Men nu synes jeg, det er dejligt at være her, siger han.

En forståelse for hjælpemidlerne skal ifølge tovholderen være med til at fremtidssikre de ordblinde elever, så de har flere muligheder, når de forlader Borbjerg Skole og søger videre.

- Det her gør, at de kan klare sig på lige fod med resten af klassen - måske endda bedre. De skal vide, at det er okay at bruge de her hjælpemidler, og de kan bruge dem til eksamen, når de kommer videre i forløbet, siger Lis Tarbensen.

Ordblinde elever underviser hinanden og får selvtillid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.