Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Politikere i tvivl: Er lyskryds den rigtige løsning i vestbyen?

Der er langs Nørre Boulevard flere uregulerede kryds, hvor trafikanter fra sidevejene kan komme til at vente længe, især om morgenen. Desuden sker der forholdsvis mange uheld med cyklister. Arkivfoto

Politikere i tvivl: Er lyskryds den rigtige løsning i vestbyen?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommunens embedsfolk peger på, at problemerne med lange bilkøer og cyklistuheld på Nørre Boulevard løses bedst med etablering af tre nye lysreguleringer. Men politikerne vil have undersøgt, hvad det koster at lave rundkørsler i stedet.

Holstebro: Trafikken i Holstebros vestby er præget af lange ventetider i myldretiden, ligesom der sker forholdsvis mange uheld med lette trafikanter. Og situationen vil kun blive værre i takt med, at folkeskolen på Nørre Boulevard udvides til 1100 elever i 2018.

En trafikanalyse viser således, at trafikken på Nørre Boulevard i 2027 vil bryde helt sammen, hvis ikke kommunen gør noget.

Teknisk udvalg er derfor indstillet på at bruge 4,9 millioner kroner over de næste to år på at etablere tre nye lysreguleringer på Nørre Boulevard. Oveni skal lægges driftsudgifter på årligt 90.000 kroner. De første to lyskryds, ved henholdsvis Ellebækvej og Valdemar Poulsens Vej, kommer i 2018, mens krydset ved Ellerhammersvej må vente til 2019. Derudover øges kapaciteten i lyskrydset ved Nørrebrogade med både en venstre- og en højresvingbane.

Økonomiudvalget har dog på et møde onsdag valgt at udskyde beslutningen. Politikerne vil have undersøgt alternative muligheder - heriblandt hvad det vil koste at anlægge rundkørsler i stedet. Desuden er der kommet flere små forbedringsforslag, som skal tænkes ind, siger Finn Orvad (V):

- Jeg vil godt understrege, at vi ikke har udsat arbejdet med at få problemerne løst. Her følger vi tidsplanen. Men vi er meget opmærksomme på at få valgt den rigtige løsning, og lige nu er vi ikke helt sikre på, at lyskryds er den bedste løsning, siger Finn Orvad. 

 

Så mange biler kører på Nørre Boulevard
Holstebro Kommune har foretaget to trafiktællinger på Nørre Boulevard i år. Nedenfor andgives antallet af køretøjer og typen af kørertøjer på et hverdagsdøgn, i perioden fra den 24. april til 7. maj 2017:  På Nørre Boulevard, 875 meter vest for Nørrebrogade: I alt 8.263 køretøjer. Heraf 7.580 person- og varebiler, 87 busser, 478 lastbiler, 49 lastvognstog/sættevogne og 69 andre køretøjer.  

På Nørre Boulevard, 100 meter vest for Nørrebrogade:I alt 9.839 køretøjer. Heraf 9.037 person- og varebiler, 89 busser,  571 lastbiler, 68 lastvognstog/sættevogne og 83 andre køretøjer.

Kilde: Holstebro Kommune

 

Rundkørsler er dyre at anlægge

Også en beboer i området, Johnny K. Olesen på Ellehammersvej, stiller spørgsmålstegn ved den løsning, som teknisk forvaltning anbefaler.  

- Et lyskryds virker som et enormt spild af skattekroner. Hvorfor laver man ikke bare nogle rundkørsler ved Ellehammersvej og Wagnersvej? Problemet er, at få trafikken til at glide, så man kan komme ind og ud fra sidevejene, og det kan sagtens klares ved at lave et par rundkørsler, der ikke vil koste 90.000 kroner i årlig driftsudgift, siger Johnny K. Olesen og henviser til, hvor effektiv trafikken glider i rundkørslen Ellebækvej/Beethovensvej.

Men rundkørsler er dyrere at anlægge end lysreguleringer, er Holstebro Kommunes tekniske direktør Anders Debels erfaring.

- Ved lysreguleringer kan man i højere grad bruge det, der er - for eksempel den eksisterende vejafvanding. Man skal blot etablere nogle master med lys på, opstribe nogle baner og udvide med lidt nyt asfalt hist og her. En rundkørsel kræver en gennemgribende anden konstruktion, siger Anders Debel og understreger, at der ligger et grundigt analysearbejde bag forvaltningens anbefaling til politikerne. 

- Vi har haft en rådgiver på og har filmet krydsene for at se, hvad, det er, der foregår derude. Der var forskellige muligheder, men når vi kigger på økonomien, der er til rådighed, og det antal forbedringer, vi skal lave, og holder det op mod hinanden, har vi vurderet, at vi bedst øger fremkommeligheden og trafiksikkerheden ved at etablere lysreguleringer, siger teknisk direktør Anders Debel. 

 

Nye skilte med cykelforbud

Også forholdene for cyklister og gående forbedres flere steder ifølge det forslag, som embedsmændene har forelagt politikerne - blandt andet ved indkørslen til Nørre Boulevard Skolen, hvor oversigtsforholdene og krydsende cyklister fra Ellehammersvej i dag giver problemer. Ved Valdemar Poulsens Vej gøres cykelstien på sydsiden bredere, og der etableres en svingbane for cyklister. På nordsiden overvejes det at føre stien gennem krydset og etablere et fodgængerfelt.

Endelig gøres et forsøg på at forhindre cyklister på kørebanen i et område, hvor der i dag findes et veludbygget stisystem. Der opsættes skilte med cykelforbud i krydsene ved Wagnersvej, Nørre Boulevard/Ellehammersvej, rundkørslen ved Beethovensvej og på Ellebækvej ved enden af stien ved Straussvej. Især på strækningen mellem stien ved Straussvej og Nørre Boulevard er der mange cylister, som har tager en smutvej, også selvom det indebærer, at de skal krydse den meget trafikerede Ellebækvej.

Økonomiudvalget behandler sagen igen først i det nye år.