Coop: Billige pr-point ved at gemme tobakken

Coop tøver med at fjerne synlig tobak fra hylderne for at lægge pres på politikerne for at få fælles regler for alle, siger kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen. Foto: Coop

Coop: Billige pr-point ved at gemme tobakken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvorfor har Coop ikke travlt med at få gemt cigaretterne væk i Kvickly, Fakta og SuperBrugsen og Dagli'Brugsen? Vi spørger Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen.

- Informationsdirektør Jens Juul Nielsen, hvornår har Coop tænkt sig at fjerne cigaretterne fra synlige positioner i jeres butikker?

- Vi har allerede gjort det i et afgrænset område, som er vores Irma-butikker. Vi vil også gøre det i de andre butikker, men vi har ikke besluttet hvornår. Vi vil kraftigt appellere til politikerne om at lave lovgivning på området, som forbyder alle at sælge tobak synligt. Også kiosker, servicestationer og den slags.

- Coop har ellers tidligere ikke været bange for at gå foran for at skubbe på en udvikling, når det gælder økologi og dyrevelfærd for eksempel. Hvorfor så den tøven?

- Der er forskel. Da vi for eksempel gik ind og fjernede danske kyllinger, fordi der var for meget salmonella, gjorde vi det for at sikre vores egne kunder. Men her løser man ikke et problem, men flytter det bare. Det vil mest være nogle billige pr-point, for det vil ikke have den reelle effekt for folkesundheden. Det er derfor, vi siger: Lad os få lovgivning på området, så vi ikke bare flytter rygerne fra en butikstype til en anden.

- Så er det vel også billige pr-point, når I selv går ud og fjerner buræg fra Coops butikker eller gør Kvicklys bagerier økologiske?

- Det synes jeg ikke. Der er vi med til at sætte en udvikling i gang og give vores kunder en særlig fordel. Det er ikke sammenligneligt.

- Det er vel også godt for jeres kunder, hvis færre af dem bliver rygere og dør af kræft?

- Ja absolut, hvis det havde den effekt. Men vi tror bare, at effekten er, at man flytter salget over i andre kanaler, så derfor har vi ikke så travlt med at gøre det. Vi vil gøre det, men lige nu vi appellere til politikerne om at indføre fælles regler.

- Men I vil fjerne de synlige tobaksvarer i alle tilfælde på et tidspunkt. Kan du give mig en tidshorisont?

- Nej det kan jeg ikke give. Vi vil gerne bruge den her anledning til at lægge et pres på politikerne, så det kan få en reelt effekt på folkesundheden.

- Du mener ikke, at det vil have en effekt, hvis de to med afstand største på butiksområdet (Salling Group og Coop, red.) gjorde det samme og gemte de synlige cigaretter væk?

- Nej det har det ikke. Der er mange flere udsalgssteder andre steder, hvor de unge bliver eksponeret for cigaretterne.

- Tjener I virkelig så mange penge på tobak, at det ikke kan betale sig for jer at sende en kraftigt signal på det her område ved at gøre som Salling Group?

- Der er ikke stor avance på tobak, så man kan ikke beskylde os for at have et lukrativt salg. jeg tror ikke, det vil koste mange penge at skjule tobaksvarerne. Det er et principielt spørgsmål om, hvordan vi får rykket folkesundheden på det her område, og det gør man ved, at der kommer regler som gælder for alle.

- Hvis I skjulte cigaretterne, ville der vel være nogen, som ikke fik købt cigaretter?

- Måske.

- Er I bange for, at politikerne ikke gør noget for at få kiosker og tankstationer med, hvis I frivilligt fjerner cigaretterne fra disken?

- Ja. Og det derfor vi trækker den lidt.

Det vil mest være nogle billige pr-point, for det vil ikke have den reelle effekt for folkesundheden.
Jens Juul Nielsen, Coop - om at skjule tobakken under disken, inden der kommer et lovkrav om det
Det siger analysen om tobak under disken
71 procent synes godt eller meget godt om, at danske butikker skjuler tobakken.54 procent har lagt mærke til, at nogle butikker allerede har gemt tobakken.

50 procent mener, at det skal være lovpligtigt at gemme tobakken væk.

37 procent mener det skal være frivilligt, mens resten siger "ved ikke".

You Gov har foretaget analysen for Salling Group blandt et repræsentativt udsnit på 1023 danskere.

Coop: Billige pr-point ved at gemme tobakken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce