Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Zuckerberg kender dig bedre end din kæreste: Fem ting du bør vide om Facebook


Zuckerberg kender dig bedre end din kæreste: Fem ting du bør vide om Facebook

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Facebook er blevet en jungle. Avisen Danmark har bedt specialist i digital kommunikation, Benjamin Elberth, om at forklare, hvad problemet egentlig er med Facebook.

1. Problemet med Facebook
Mark Zuckerberg startede oprindeligt Facebook for at lave en hjemmeside, hvor man kunne vurdere, hvor lækre andre personer er. Nu er det blevet en kommunikationsmastodont, der ved mere om brugerne end deres partner gør. Arkivfoto: Leah Millis/Reuters/Scanpix

Benjamin Elberth: Hver eneste gang du klikker på eller liker noget, afsætter du nogle spor og afgiver nogle data, så Facebook senere kan målrette annoncer til dig. Eller virksomheder senere kan ramme dig med annoncer via Facebook.

Ved hver eneste information, du afgiver, lagrer Facebook nogle data om dig. Så hvis du for eksempel er en sønderjysk it-ordfører og render rundt og bruger Facebook med hovedet under armen og måske liker alle Linse Kesslers billeder og alt om sønderjysk ringridning, og hvad der ellers er, sætter du en masse spor, som kan findes frem igen.

Pointen er, at hvis du gør det med åbne øjne, er der ikke noget problem. Der er masser af folk, der ikke er dataforskrækkede.

Men problemet er, at folk ikke ved det her. Og at de nu er overraskede over, at det, de klikker på, placerer dem i nogle interessefællesskaber og afsætter nogle data.

2. Der mangler gennemsigtighed
Benjamin Elberth, ekspert i digital kommunikation. Arkivfoto

Benjamin Elberth: - Firmaer har altså adgang til at lave annoncer på grund af de data, Facebook lagrer. Facebook kan derfor målrette annoncer til os, uden vi egentlig kender baggrunden for den annonce, vi får.

- De har for længe fået lov til at slippe afsted med, at hvis du klikker på den knap, der hedder "Hvorfor ser jeg denne annonce?", får du at vide, at du ser denne her annonce for Dansk Supermarked, fordi du er 18 år eller derover og bor i Danmark. Men det er jo ikke derfor, du får annoncen. Det er fordi, du har kigget på en-eller-anden ting på Dansk Supermarked på et-eller-andet tidspunkt. Gennemsigtigheden mangler simpelthen.

- Og problemet for forretningsmodellen er, at hvis Mark Zuckerberg gav mulighed for, at vi kunne se præcis, hvorfor vi fik vist annoncen, ville der gå to sekunder, før Pepsi efterlignede Coca Colas annonce, fordi de ville kunne se hvor effektive, annoncerne var, og hvad de var baseret på. Så bryder det annoncesystem, Facebook tjener pengene på, sammen.

3. Vi har ikke noget overblik

Benjamin Elberth: - Det vilde er, at vi har faktisk ikke et overblik over, hvordan vi afgiver data. Det er nemlig en sandhed med modifikationer, når jeg siger, at det kun er det, vi klikker på og liker, for det er også alt det andet, vi foretager os.

- Det er måske 1000 forskellige ting, og det er der ingen af os, der har overblik over, og algoritmerne, datamønstrene, er hemmelige.

- Idéen er, at Zuckerbergs lækre guld ligger i, at han kender algoritmerne, han ved, hvordan data bruges. På samme måde som Coca Colas lækre opskrift er hemmelig. Hvis Coca Colas opskrift var offentlig, kunne konkurrenterne bare kopiere den.

- Men hvad nu hvis Coca Cola gik og puttede en masse kemikalier i colaerne uden at fortælle os det? Det er i virkeligheden det, der sker med Facebook. De har billedligt talt fået lov til at fylde os med masse kemikalier i, som de ikke oplyser om. Så vi aner ikke, hvad det er, vi forbruger. Det er der en stor demokratisk problemstilling i.

4. Hvad kan vi gøre ved det?

Benjamin Elberth: - Vi skal kræve langt mere transparens. Mark Zuckerberg skal tvinges til at offentliggøre Coca Cola-opskriften, hvis han skal have lov til at fortsætte. Han mener selv, Facebook er transparent, men det mener vi brugere ikke. Det kommer politikerne heller ikke til at mene.

- Så det, vi giver samtykke til, skal være klarere. Vi skal i højere grad kunne vide, hvordan vi hopper af Facebook f.eks. Vi skal se, hvorfor vi får de annoncer, vi gør. Vi skal beskyttes mod fake news og hate speech.

5. Hvad så nu?

Benjamin Elberth: - En analyse fra TV 2 viste, at hvis du bare liker 300 gange, kender Facebook dig bedre end din egen kæreste. Fordi du har paraderne nede. Så i virkeligheden skal du til at have paraderne oppe. Ligesom du heller ikke fortæller din kæreste alt. Men du har altså et forhold til Facebook lige nu, hvor du fortæller alt og er hudløst ærlig. Det er der i hvert fald mange mennesker, der gør. Og man aner ikke, hvad den ærlighed bliver brugt til.

- Hvis du ikke er bange for, hvad de spor, du sætter, bliver brugt til, har du ikke noget problem. Har du tillid til, at Mark Zuckerberg kan beskytte dine data, og at de ikke ryger til tredjepart, som de gjorde i Cambridge Analytica-skandalen, har du heller ikke noget problem. Så skal du bare klikke videre.

- Mit råd er alligevel, at man måske skulle begynde at tænke over, hvad man klikker på. Før man klikker.

Zuckerberg kender dig bedre end din kæreste: Fem ting du bør vide om Facebook

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.