Hangarskibet blev det første i verden

Journalist Knud Jakobsen, Sea War Museum, ved motoren fra det fly, der efter angrebet måtte nødlande på Skallingen ved Esbjerg. Foto: Benny Gade

Hangarskibet blev det første i verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Journalist og forfatter Knud Jakobsen har sammen med Sea War Museum i Thyborøn udgivet bogen om det første hangarskib, der gennemførte et angreb - netop fra Nordsøen

Thyborøn: - Det er en utrolig spændende historie - et lille stykke verdenshistorie, der foregik lige uden for vores dør.

Sådan siger journalisten Knud Jakobsen, Struer, der nu er klar med endnu en bog, der beskriver et angreb mod luftskibsbasen i Tønder under 1. Verdenskrig.

Knud Jakobsen har allerede skrevet den anmelderroste bog om Jyllandsslaget, men denne gang koncentrerer han sig om de tre flyangreb, som englænderne foretog mod den såkaldte Tønderbase, der rummede to store zeppelinere. Det særlige ved angrebet er, at det var første gang, at et hangarskib indgik i et slag.

- Det er vigtigt at holde fast i alt det, der skete i Nordsøen dengang. Det foregik jo lige ud for vores dørtrin, siger Knud Jakobsen.

" Det er vigtigt at holde fast i alt det, der skete i Nordsøen dengang. Det foregik jo lige ud for vores dørtrin
Knud Jakobsen, forfatter og journalist
Bogen
"Angrebet på Tønderbasen" er udgivet på Sea War Museums Forlag.Den er skrevet af forfatter og journalist Knud Jakobsen og er på 64 sider. Den er rigt illustreret.

Bogen er udgivet med støtte fra Ellehammerfonden.

Pris: Ikke fastsat i skrivende stund, men under 100 kroner.

Sælges fra Sea War Museum i Thyborøn samt i landets boghandler.
HMS Furious blev bygget om, så det kunne bruges som verdens første hangarskib.
HMS Furious blev bygget om, så det kunne bruges som verdens første hangarskib.

Truslen oven fra

Angrebet er i sig selv en spændende historie, som krævede mange forberedelser. Englænderne var fast besluttet på at få de to udstationerede luftskibe væk. Basen lå geografisk godt, så de over 200 meter lange zeppelinere kunne deltage i natlige bombetogter mod England, men også overvåge skibstrafikken i hele Nordsøen. Derfor vurderede englænderne, at luftskibsbasen var en alvorlig trussel.

Men det var svært at komme så tæt på, at et angreb ville være effektiv. Knud Jakobsen har gravet dybt i arkiverne for at finde detaljerne frem.

- Jeg har blandt andet haft god hjælp af Jørgen Kamp på Jegindø, der interesserer sig meget for historie. Han har set i arkiverne i London og fundet kamprapporterne frem til mig, siger Knud Jakobsen.

Derfor kan man i bogen læse om, hvordan englænderne hele tre gange forsøgte at angribe basen fra luften. Det var dog først i tredje forsøg, det lykkedes at gennemføre det ødelæggende angreb, hvor de to luftskibe blev sat i flammer og basen blev sat ud af spillet for resten af krigen.

Tønderbasen rummede to store zeppelinere, der hver især var over 200 meter lange.
Tønderbasen rummede to store zeppelinere, der hver især var over 200 meter lange.

Modige piloter

Det var ikke blot fjendens kugler, der var farlige for de britiske fly, der gennemførte angrebet. Under 1. Verdenskrig var fly fortsat så nye, at de kun i mindre grad kunne bruges fra skibe. Derfor var det også på forsøgsplan, at briterne ombyggede slagkrydseren HMS Furious til verdens første hangarskib. Det blev forsynet med et lille dæk forrest, hvor flyene kunne lette fra, og et lille dæk bagerst, hvor flyene skulle lande. Det virkede, så længe skibet lå i havn, men på åben sø var der problemer.

- Skibets overbygning skabte så stor turbulens, at det ikke lykkedes at lande på dækket. Derfor lod man være med at lande - det var simpelthen for farligt, fortæller Knud Jakobsen.

I stedet blev det bestemt, at flyene skulle lave en mavelanding på vandet. Håbet var så, at et hjælpefartøj kunne nå at komme hen til flyet og redde fly og pilot, inden det gik til bunds. Det var i sig selv en farlig manøvre.

- Når du sætter et fly ned i vandet, så går den lige på næsen. Piloten banker hovedet ind i maskingeværet foran og brækkede næsen. Det var med livet som indsats, at lande på vandet. Det var modige piloter, der sad i flyene dengang, siger Knud Jakobsen.

Tønderbasen med de store haller til zeppelinerne blev sat i brand og kom aldrig siden i brug.
Tønderbasen med de store haller til zeppelinerne blev sat i brand og kom aldrig siden i brug.

Knoldet bane

For at mindske vandmodstanden ved landingen, blev flyene bygget om, så de kunne smide hjulene.

- Man mente, det ville mindske vandmodstanden, når de landede, siger Knud Jakobsen.

På den tyske base i Tønder var det lige så farligt at være pilot. Basen havde fem fly til at forsvare sig mod fjender, men basen var anlagt midt i marsklandet, som var dårligt drænet. Om sommeren kørte flyene derfor fast i mudder og gik på næsen, når de forsøgte at lette - og om vinteren var banen så knoldet, at flyenes understel brød sammen. Derfor skulle de stort set repareres efter hver flyvning, og til sidst fik det tyske admiralitet nok. I foråret 1918 blev flyene trukket væk fra basen, så derfor var der ingen til at forsvare basen, da det engelske angreb kom.

Det nødlandede fly ved Fjaltring blev et tilløbsstykke for de lokale.
Det nødlandede fly ved Fjaltring blev et tilløbsstykke for de lokale.

Pressede fly

Angrebet blev gennemført den 18. juli 1918. HMS Furious var sejlet fra England med syv fly af typen Sopwith Camel, der af flere vil være kendt fra tegneserien "Radiserne".

- Det er fly af samme slags, som vi ser "Nuser" fløj i, siger Knud Jakobsen.

De blev sendt afsted fra en position 25 sømil vest for Lyngvig Fyr, men et fly fik hurtigt motorproblemer og måtte vende om. De øvrige seks nåede frem og gennemførte bombardementet.

Afstanden til bases pressede flyene til det yderste.

- Men man turde ikke sejle tættere på, da Tyske Bugt var stærkt mineret, fortæller Knud Jakobsen.

Tre af flyene havde ikke brændstof nok til at nå tilbage til de britiske skibe og måtte nødlande i Danmark. Et gik ned på en mark i Guldager ved Esbjerg, et andet på Skallingen, mens det tredje landede ved Klegod på Holmsland Klit. Et fjerde fly løb tør for brændstof ude over havet, hvorefter piloten, løjtnant Walter Albert Yeulett, omkom. Han drev i land i Årgab og blev begravet på Haurvig Kirkegård.

Det kan man alt sammen læse om i den nye bog "Angrebene på Tønderbasen". Den rummer også fortællingen om piloten, der ikke kunne finde tilbage til sit eget skib og derfor måtte nødlande i Fjaltring.

Sea War Museum har fundet og identificeret én af motorerne fra det fly, der nødlandede på Skallingen. Det er en 150 HK Bentley Rotary Engine, som i dag ejes af Nationalmuseet og udstilles på Danmarks Flymuseum i Stauning. Her fra har man udlånt motoren til særudstillingen i Thyborøn, der fortæller om angrebet på Tønderbasen.

Hangarskibet blev det første i verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce