Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Venedig-operahus rykker til Lemvig

Alceste opføres i Bio-Husewt i Lemvig. Pressefoto

Venedig-operahus rykker til Lemvig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mandag aften er der opera-bio, hvor Alceste opføres

Lemvig: Det berømte operahus La Fenice i Venedig rykker for en stund til Bio-Huset i Lemvig mandag aften, når der er en ny omgang opera-bio

Denne gangopføres Gluck's Alceste.

Trods den lykkelige slutning indeholderAlceste noget af operahistoriens mest sorgfulde og tragiske musik. Euripides behandler i historien om Alceste et af de vigtigste og grundlæggende spørgsmål i menneskets tilværelse, hjælpeløsheden over for døden og smerten ved at miste et elsket menneske.

Operaen findes i to versioner: En med italiensk libretto af Ranieri de 'Calzabigi, uropført på Burgtheater i 1767, wienerversionen, og parisversionen uropført i Paris i 1776. I Danmark blev Alceste opført ved et italiensk gæstespil i København 1. februar 1775. - Der er her tale om en opera, men to værker. Der er forskel på de to versioner, den version, der vises her, er wienerversionen. I pariserversionen optræder blandt andet dødsguden Thanatos og Admetos ven, Herkules. Sønnerne er stumme roller, og Ismene mangler.

Gluck skrev over 100 operaer, han betegnes i musikhistorien som operaens store reformator, men det er kun få af hans værker der opføres i dag. Men hans betydning for operaen er meget stor

Det dominerende inden for operaen var på det tidspunkt "stemmevirtuoseriet", hvor det vigtigste var de enkelte stemmer/sangere, og handlingen mere eller mindre betydningsløs. Gluck skabte en mere ægte og sand dramatik, en mere ren og streng stil, med den klassiske græske tragedie som forbillede.

Christoph Willibald Gluck født 2. juli 1714 - død 15. november 1787 i Wien, var tysk komponist. Gluck debuterede som operakomponist i Italien, hvor han var blevet skolet af Sammartini. Derefter rejste han rundt i Europa som dirigent i en operatrup og kom bl.a. til København, senere især Wien, hvor han var kapelmester, og Paris, hvor hans musikalske stil gav anledning til en strid mellem tilhængere og modstandere.

I 1754 blev Gluck operakapelmester i Wien. Bortset fra bearbejdelse af og komposition af airs nouveaux eller hel ny musik til en række franske syngespil samt lidt balletmusik skrev Gluck kun lidt i disse år, men det var her, at han udviklede den nye musikalske stil, der betegnede et væsentligt brud både med den hidtidige italienske opera og med hans egen musikalske fortid. I 1773 drog Gluck til Paris, og det var her, at hans nye musikalske stil for alvor vakte opsigt og gav anledning til en opdeling af publikum i to lejre: de der støttede denne fornyelse, og de der var imod denne. Gluck fejrede både triumfer og led nederlag her. Da operaen Echo et Narcisse blev et nederlag, forlod Gluck atter Paris og vendte tilbage til Wien i 1780. Her levede han til sin død uden at skrive flere operaer.

Venedig-operahus rykker til Lemvig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.