Lærere roser arbejdstidsaftale: Nu kan det kreative arbejde funkle igen

På Limfjordsskolen, hvor man blandt andet gør sig meget inden for science, er lærerne mere end glade for den netop indgåede aftale om lærernes arbejdstid. Arkivfoto: Morten Stricker

Lærere roser arbejdstidsaftale: Nu kan det kreative arbejde funkle igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Limfjordsskolen ser man fra lærerside i den grad frem til, at den nye aftale for lærernes arbejdstid træder i kraft pr. næste skoleår.

Struer: Det er ikke længe siden, at Struer Kommune og Vestjysk Lærerforening kunne offentliggøre, at de har indgået en arbejdstidsaftale for lærerne på folkeskolerne i Struer Kommune.

En aftale, de to parter næsten ikke kunne få armene ned over, og det kan man sådan set heller ikke, hvis vi spørger ude på en skolerne.

- Vi er glade for aftalen, lyder det fra Claus Thomsen, der er tillidsrepræsentant for lærerne på Limfjordsskolen, hvor han også er lærer.

- Det er vi først og fremmest, fordi vi får en sænkelse i undervisningstimetallet, og det mener vi bestemt, der er brug for, fortsætter han.

Forklaringen skal vi tilbage til 2013 for at finde.

- Der blev vi hævet i undervisningstimetal med skolereformen, som samtidig indeholdt en omlægning af vores arbejdstid. Den øgede undervisningsbyrde, vi har fået siden dengang, presser lærerne, forklarer Claus Thomsen.

Det skyldes ikke mindst, at undervisningsopgaven er blevet mere kompleks.

- Jeg har været lærer i 20 år, og der er kommet mange flere opgaver til lærerne - ikke mindst i forhold til inklusion, siger tillidsmanden.

Vi er til dels lige nu der, hvor det kan være svært at lykkes. Vi har lærere, der underviser rigtig mange timer, og vi leverer jo ikke bare undervisning til en flok, hvor alle er ens. Der er jo mange forskellige børn.
Claus Thomsen, lærer og tillidsmand, Limfjordsskolen i Struer
Claus Thomsen (t.h.), tillidsrepræsentant for lærerne på Limfjordsskolen, og Kristian Poulsen, der er lærer på stedet. Foto: Morten Bang Larsen
Claus Thomsen (t.h.), tillidsrepræsentant for lærerne på Limfjordsskolen, og Kristian Poulsen, der er lærer på stedet. Foto: Morten Bang Larsen

Lige hårdt nok

Der følger en masse arbejde med at skulle kunne rumme flere inklusionsbørn, og blandt andet derfor bifaldes det, at man nu har lavet en aftale om at sænke antallet af timer, lærerne skal stå foran tavlen.

- Når vi nu får sikret en forberedelsestid, vender vi lidt tilbage til noget, der var engang, og det var rigtig godt, siger Kristian Poulsen, som er lærer på Limfjordsskolen og har været i faget i 33 år.

- Der blæser pludselig nogle andre vinde, end der har gjort før, og der er en anerkendelse af, at lærerne nok har været presset lige hårdt nok. Hvis vi skal lave en rigtig god og kreativ undervisning, hvor alle tilgodeses, så kræver det jo forberedelse, tilføjer han.

Der bliver nu igen tid til at kunne prøve noget af frem for bare konstant kun at køre bogen.

- Det ser jeg virkelig frem til, og jeg tror, vi får en glad lærerstab og nogle glade elever ved at få det kreative arbejde til at funkle igen, som langt de fleste ønsker at lave, og som vi jo nok i bund og grund også skal leve af i Danmark, siger Kristian Poulsen.

At kunne lykkes

Ifølge Claus Thomsen oplever man allerede nu rekrutteringsproblemer - en situation, som bestemt ikke var blevet bedre, hvis der ikke var blevet gjort noget nu.

- Hvis undervisningstimetallet var blevet ved med at stige, tror jeg, at mange lærere ville falde fra i forhold til at blive i faget, siger tillidsrepræsentanten.

- Jeg tror også på, at vi får et mindre sygefravær på det her i længden, tilføjer Kristian Poulsen.

Grundlæggende handler meget om at få mulighed for at kunne lykkes med den opgave, man er sat til og brænder for.

- Vi er til dels lige nu der, hvor det kan være svært at lykkes. Vi har lærere, der underviser rigtig mange timer, og vi leverer jo ikke bare undervisning til en flok, hvor alle er ens. Der er jo mange forskellige børn, siger Claus Thomsen:

- Det kræver mere planlægning og tid til at tænke sig om i forhold til, hvordan man indretter undervisningen. Den tid har folk ikke i dag.

Lærere roser arbejdstidsaftale: Nu kan det kreative arbejde funkle igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce