Sydjylland

Charmeoffensiv for en branche i bevægelse

Der var 2000 besøgende til transportmessen i Padborg for to år siden, og der ventes det samme antal i år. Arkivfoto.
Padborg Transportcenter rækker igen hånden ud på årets transportmesse.

PADBORG: Til daglig konkurrerer de på livet løs.

Men fredag 24. og lørdag 25. maj står de talrige transportvirksomheder i Padborg side og side som kolleger, når Padborg Transportcenter for anden gang står bag en transportmesse for både branchefolk og den almindelige nysgerrige, som godt kan lide den særlige atmosfære, der altid er omkring store lastbiler.

– Vi har tre temaer: Materiel, det skal man jo have i den her branche, rekruttering og uddannelse, siger Finn Sørensen, direktør for Padborg Transportcenter, der er et af de største i Nordeuropa.

– Vi lægger ikke skjul på, at vi mangler arbejdskraft, ikke så meget på chaufførfronten, for her gør vi som eksporterhverv hovedsagelig brug af udenlandske chauffører, så vi mangler mere lagerarbejdere og kontorfolk. Og for at sætte ekstra fokus på lagerarbejderne har vi arrangeret en landskamp mellem lagerarbejdere på begge sider af grænsen. De skal blandt andet konkurrere i truckkørsel og surring af gods, fortæller Finn Sørensen og fortsætter:

- Vi gør meget for at hente arbejdskraft til centret og har blandt andet oprettet en gratis intern jobbank, så hvis man ikke får et job det ene sted, kan man søge et andet. Vi har igen fået stillet en plads til messen til rådighed af Nagel Danmark på Thorsvej, og 62 udstillere, cirka samme antal som ved den første messe for to år siden, står klar.

- Og som noget nyt har vi lige op til EU-valget en EU-debat mellem kandidaterne Asger Christensen (V), Christel Schaldemose (S) og Peter Kofod (DF), hvor vi helt sikkert vil komme ind på transport, veje og logistik og andre ting, der er relevante for et grænseområde.

- Transportbranchen er nok den vigtigste i området, og derfor vil der som sidste gang også komme en del af lokalbefolkningen og besøge messen, siger Finn Sørensen om branchens charmeoffensiv, der i 2017 registrerede 2000 besøgende i løbet af de to dage, messen også dengang varede.

Padborg Transportmesse

Messen, der blev afviklet første gang i maj 2017, arrangeres hvert andet år af foreningen Padborg Transportcenter, der arbejder med at tiltrække virksomheder, medarbejdere og studerende til transport- og logistikbranchen i Padborg.

Messen holdes på Nagel Danmarks plads på Thorsvej 19 i Padborg. Der er gratis adgang til transportmessen, der i år holdes fredag 24. maj fra klokken 10 til 17 og lørdag 25. maj klokken 10 til 16.

Messen åbnes officielt fredag 24. maj klokken 11 af borgmester Thomas Andresen (V), Aabenraa.

Læs mere om messen på www.padborgtransportmesse.dk

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Danmark

DMI varsler lokale skybrud og torden: Se om det rammer dit område

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Annonce