Annonce
Navne

Ny festival: - Jazz er jo også at skylle en whisky ned, mens man hygger sig med musikken

- Kan du huske JASS-festivalerne i Holstebro? Publikum købte én billet, der gjaldt til det hele, og så kunne man høre Gnags i HolstebroHallen, et lokalt band eller Villy Egemose i et af de mindre lokaler - og så jazzede Niels-Henning Ørsted Pedersen lige på spisestedet Laksen. Det var en sjov og fed kombination. Jeg kunne godt tænke mig, at Jazz Night og Klassiske Dage kunne blive en ny version af det, siger Anders Mogensen. Foto: Morten Stricker
Holstebro har allerede en årlig klassisk musikfestival. Nu får byen også en årlig jazzfestival. Men er der et publikum til det? Vi har spurgt den nye festivals tovholder, jazz-trommeslageren Anders Mogensen, der stammer fra Holstebro.

Holstebro: Er en jazz-festival ikke bare noget for en indviet lille skare i en moden alder?

- Haha, nej, det synes jeg ikke. Der er selvfølgelig nogle fra den gamle garde, der var med, dengang jazz var stort i Holstebro, men et af spillestederne er Subhuset på Slagteriet, og derude har de altså en linje direkte ind i de unge. Stedet har sådan en New York downtown feeling, og de gange jeg har spillet derude, har der været 70-80 mennesker.

Subhuset? Er der ikke skidekoldt?

Annonce

- Jo, jo, jeg ved godt, at det har været et problem. Men jeg tror, de har fået styr på det. Og selvom jeg har prøvet at spille der i februar, hvor der bestemt var koldt, så er det altså september nu, så frostgrader er der ikke. Jeg synes, at Slagteriet/Subhuset er et fantastisk nyt område, og jeg forstår godt, at kommunen ser muligheder i en ny kulturbastion netop der. Det kunne blive rigtigt, rigtigt fedt med tiden.

Anders Mogensen

51 år, jazz-trommeslager, født og opvokset i Holstebro.

Allerede som fem-årig sendte hans mor ham i rytmik-klasse, fordi han konstant trommede på alting, og fra han var syv år, fik han privatundervisning på Holstebro Musikskole.

Startede sin professionelle karriere som revymusiker ved Holstebro Revyen, da han var 16 år. Her akkompagnerede han i flere somre revystjernerne på scenen.

Tog klassisk MGK-eksamen i 1988 og blev student fra Holstebro Gymnasium i 1989.

1990-1991: Søgte optagelse på Klassisk Musikkonservatorium, men kom ikke ind. Blev i stedet optaget og studerede ved  Berklee College of Music i Boston, USA, i halvandet år.

1991-1996: Studerede ved Rytmisk Musikkonservatorium i København.

Siden 1999 tilknyttet Syddansk Musikkonservatorium i Odense, hvor han er docent og uddannelsesleder. Han har også været prorektor og i en periode konstitueret rektor samme sted. Han underviser i trommer og samspil.

Har spillet sammen med en perlerække af internationalt kendte jazzmusikere, været orkesterleder for en række orkestre og modtaget flere grammyer for udgivelser, han har været med i.

Har fire børn, tre sønner og en datter, i alderen 19 til 26 (herunder tvillinger på 23) med sin første kone, som han blev skilt fra i 2004. Gift anden gang i 2020 med Rikke, der er fløjtenist. Parret er bosat i Odense.

Består festivalen kun af noget lytte-noget, hvor man skal se ud, som om man forstår hver en tone?

- Jazz kan bestemt være rigtig koncert-koncert, hvor man sidder og lytter. Men jazz kan også være snak, hygge og øl, mens der bliver spillet. Man vælger det, man er til - eller er modig og prøver noget nyt. Torsdag den 30. september, hvor Klassiske Dage åbner med en to timers koncert, har vi i Jazz Nights valgt ikke at fortsætte med en rigtig lytte-koncert. I stedet kan folk gå til klassisk koncert og bagefter på Underhunden (Spillested under Fox & Hounds, red.) hvor de kan skylle efter med en whisky og snakke, mens Artur Tuznik Jazz Trio runder aftenen blødt af.

Hvis der sidder godt med mennesker, 40-50 publikummer i gennemsnit per koncert, så tror jeg, at det kan være med til at få aktiveret en slags jazz-scene året rundt her i Holstebro, og det ville da være fedt.

Hvordan kom du på at lave en jazz-festival i din fødeby?

- For fire-fem år siden begyndte jeg i det små at være med i nogle af Janne Thomsens ting ved Klassiske Dage. Vi mødtes i det cross-over felt, der er mellem klassisk og rytmisk. I år er det for eksempel tango, der er relateret til begge. Så spurgte Gubber fra Hotel Schaumburg, om ikke jeg kunne arrangere nogle jazz-koncerter i Underhunden? Underhunden er et fedt sted - jeg spillede der ret meget i slutningen af 1990'erne - så jeg var glad og sagde ja. Men så kom corona-pandemien, og koncerterne blev aflyst. Jeg sad der i Odense med mine elever og kunne ikke komme ud at spille, så vi arrangerede Odense Jazz Festival i sommeren 2020, og det gik rigtigt godt. Janne havde før luftet ideen om en jazz-festival i forbindelse med Klassiske Dage, og fordi jeg havde fået blod på tanden, søgte jeg penge til Jazz Nights ved Statens Kunstfond. Jeg kender fondet og ved, at de er glade for samarbejder, så jeg søgte til to festivals, den i Holstebro og én i Kerteminde - og fik pengene.

- Nej, det er ikke en éngangs-forestilling, siger Anders Mogensen om Jazz Nights, der løber fra i morgen, søndag den 26. september og til torsdag den 30. september. Faktisk HAR han allerede søgt Statens Kunstfond om penge til 2022. Foto: Morten Stricker

Har du samarbejdspartnere?

- Ja da! Gubber fra Hotel Schaumburg var med fra starten med lidt penge og Underhunden. Og én af mine tætte samarbejdspartnere er Ulrik Skeel fra Odin Teatret, der ind imellem arrangerer jazz i Subhuset. Desuden er der Holstebro Kommune, Struer Jazzklub, Holstebro Musikskole og deres støtteforening samt Jazzclub 93 Holstebro. Så snart jeg gav mig i kast med festivalkonceptet, stod byen faktisk klar med pænt åbne arme.

Drømmer du om at kunne hyre større navne for større pengesummer?

- Måske er jeg ikke ambitiøs nok. For det gør jeg faktisk ikke. Man skal ikke ret meget længere op i hierarkiet, før man skal til at deale med managere og bookere, og det vil jeg altså gerne holde mig ude af. Det med at give 15-20 procent til en person, der ikke rigtigt gør noget, det synes jeg godt nok... Jeg vil gerne, at pengene går til musikerne og lydfolkene. Hvis jeg får flere penge at gøre med, vil jeg nok snarere bruge dem på at reklamere for festivalen.

Jazz Nights - Det SKAL du bare høre

Jazz Nights løber fra 26. september til 30. september og byder på otte koncerter samt andre aktiviteter (masterclasses og artist-talks) i Holstebro og Struer. Hvis du overvejer, om det er noget for dig, så anbefaler Anders Mogensen følgende koncerter:

Tirsdag den 28. september i Subhuset (Slagteriet) klokken 19.30-20.45: "Solitude - Jakob Bro Solo".

Hvorfor: "Jakob Bro er et unikum på en jazz-guitar. Han er på et stort tysk pladeselskab, og havde vi ikke haft corona-pandemien, havde det ikke kunnet lade sig gøre at få ham. Under normale omstændigheder ville han have andre engagementer. Så det er en sjælden mulighed for at høre ham. Hans musik er næsten meditativ - det er sfærisk, lyrisk jazz".

Onsdag 29. september i Nørrelandskirken klokken 19-21: "Blå Time - brydningslinjen mellem klassisk og jazz".

Hvorfor: "Det er en koncert med latinske undertoner. Vi er i tango-land. Det er medrivende. Og det er nogle rasende gode jazz- og klassiske musikere - jeg glæder mig blandt andet til at skulle spille sammen med med Alberto Mesirca (guitar)".

Billetter: Se link til billetter på klassiskedage.dk (klik på "Festivalprogram" på forsiden - under de enkelte programpunkter er der links til billetbestilling)

Er der et stort nok publikum her i området til en festival - og har I en succesrate for Jazz Nights?

- Det kan jeg først svare dig på efter festivalen...nej, helt ærligt; jeg er fuldstændig overbevist om, at der er et publikum, og at festivalen med tiden kan vokse sig stor. Jeg har ikke kigget på succesrater, men altså: Hvis der sidder godt med mennesker, 40-50 publikummer i gennemsnit per koncert, så tror jeg, at det kan være med til at få aktiveret en slags jazz-scene året rundt her i Holstebro, og det ville da være fedt. Det kunne være dejligt at støtte to-tre spillesteder her i byen - blandt andet Subhuset og Underhunden - så de tør satse på jazz ind imellem i løbet af året. Jeg vil gerne være med til at gøde jazz-miljøet her i Holstebro. I Struer går det jo ret godt. Struer Jazzklub har et fint publikumsgrundlag.

https://modules.wearehearken.eu/dagbladet-holstebro-struer/embed/6827.js
Annonce
Lemvig For abonnenter

Manden var alvorligt syg, og Bitten stod med fire børn og alle de udfordringer, der fulgte med: Bare der havde stået en og banket på for at sige, nu skulle jeg nok få hjælp

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Skuffelse i Lemvig-lejren efter pointdeling: - Jeg synes det var tyveri ved højlys dag

Sport For abonnenter

Minut for minut: Lemvig måtte nøjes med det ene point i fredagsgyser i Skive

Kultur

Anbefaling: Fem forrygende serier til sofa og regnvejr

Lemvig

Analyse: Nye Borgerlige skal mere end firedoble antallet af stemmer

Navne

Stort skulderklap til lokal kok: - Tårerne var lige ved at komme, men jeg holdt dem heldigvis tilbage

Erhverv For abonnenter

Det er Nordeuropas største solcellepark, men hvor meget fylder den præcist: Som 888.000 skriveborde? Som en bagatel? Som en forringelse af livskvaliteten?

Navne

Nyuddannede teknisk designere

Kultur

Stem her: Nu kan du være med til at finde det bedste billede i lokal fotokonkurrence

Erhverv

Her skal der helst være grus i maskineriet

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Leder For abonnenter

Højere afgift på dieselolien er det rene talmagi- det sænker ikke CO2-udledningen

Sport For abonnenter

Karakterbogen: 2 mål på 12 afslutninger gør ikke Thymann til en skurk

Lemvig

Ønske i valgkampen: Det skal være let for den pårørende når det er svært

Annonce