Hangarskibe begyndte på Nordsøen

Museets leder, Gert Normann Andersen, fortæller om den gamle stjernemotor. Foto: Benny Gade

Hangarskibe begyndte på Nordsøen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sea War Museum Jutland har fundet og identificeret motoren fra et af de fly, der i 1918 deltog i historisk luftangreb på Tønderbasen

Thyborøn: Sea War Museum i Thyborøn åbnede mandag en særudstilling for at markere 100 året for verdenshistoriens første luftangreb fra et hangarskib. Det fandt sted den 19. juli 1918 i Nordsøen ud for den jyske vestkyst.

Under 1. verdenskrig var fly fortsat så nye, at de kun i mindre grad kunne tages i brug fra skibe. Alligevel blev det syv fly ombord på HMS Furios, der gennemførte et angreb på den store, tyske luftskibsbase i Tønder, som ødelagde basen totalt. To kæmpemæssige luftskibe gik op i flammer, og basen blev sat ud af spillet for resten af krigen.

Angrebet var dog på mange måde farlig for piloterne i de syv fly af typen Sopwith Camel. HMS Furious var bygget om og havde et lille dæk, som flyene kunne lette fra. Trods mange forsøg var det dog ikke lykkedes at udvikle en metode, så flyene kunne lande. Derfor var det tanken, at flyene efter angrebet skulle lande fladt på vandet og så håbe på, at de kunne holde sig flydende længe nok til, at en mindre destroyer kunne nå at redde piloten - og måske hele eller dele af flyet - inden flyet sank.

Se galleri fra udstillingsåbningen

Flyene blev sendt afsted fra en position 25 sømil vest for Lyngvig Fyr. Et fly fik motorproblemer og måtte vende om, men de seks øvrige nåede frem til den store tyske luftskibsbase i Tønder og gennemførte bombardementet.

Ved angrebet på basen, blev maskinernes rækkevidde presset til det yderste. Tre af flyene havde ikke brændstof nok til at nå tilbage til de britiske skibe og måtte nødlande i Danmark. Et gik ned på en mark i Guldager ved Esbjerg, et andet på Skallingen, mens det tredje landede ved Klegod på Holmsland Klit.

Et fjerde fly løb tør for brændstof ude over havet, hvorefter piloten, løjtnant Walter Albert Yeulett, omkom. Han drev i land i Årgab og blev begravet på Haurvig Kirkegård.

Sea War Museum har fundet og identificeret én af motorerne fra det fly, der nødlandede på Skallingen. Det er en 150 HK Bentley Rotary Engine, som i dag ejes af Nationalmuseet og udstilles på Danmarks Flymuseum i Stauning. Her fra har man udlånt motoren til særudstillingen i Thyborøn.

Foruden den historiske motor udstiller Sea War Museum også en model af en Sopwith Camel udført af modelbygger Bjørn Barfoed, Struer, mens selve historien fortælles på plancher med billeder af de nødlandede fly.

Om to-tre uger vil museet desuden udgive en 64 siders bog om luftangrebene. Den er skrevet af Knud Jakobsen, der også har skrevet den meget roste bog om Jyllandsslaget, som blev udgivet sidste år.

Løjtnant Norman Edmundson William måtte nødlande på Skallingen. Hans Sopwith Camel blev derefter bevogtet af danske soldater.
Løjtnant Norman Edmundson William måtte nødlande på Skallingen. Hans Sopwith Camel blev derefter bevogtet af danske soldater.

Hangarskibe begyndte på Nordsøen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce